Aktualności

Eko-przygoda w Budach Grabskich

17 czerwca 2015

Na terenie Bolimowskiego Parku Krajobrazowego nad rzeką Rawką swoją działalność prowadzi ośrodek „Grabskie Sioło”. Jest to centrum aktywnego wypoczynku. W budynku hotelowym działa wypożyczalnia kajaków i rowerów. Szlaki rowerowe Puszczy Bolimowskiej dostarczają niesamowitych przeżyć i wrażeń krajobrazowych. W jej ostępach kryją się też niebywałe pamiątki po dwóch wojnach światowych, jedną z nich jest cmentarz w formie okręgu żołnierzy niemieckich z I wojny światowej w Joachimowie Mogiłach. Leśnym traktem można dostać się także do słynnego Nieborowa, gdzie zaprasza historyczny pałac Radziwiłłów.
Tę właśnie scenerię wybrali gimnazjaliści ze Społeczniaka wraz z wychowawcą klasy, panią Anną Bukowską i panem Andrzejem Szymaniakiem na swoją trzydniową przygodę na łonie natury.
Wyprawę rozpoczęliśmy 30-kilometrowym rajdem rowerowym kończącym się w miejscu zakwaterowania. Trasa wiodła głównie leśnymi ścieżkami, co zapewniło nam duży komfort, gdyż pogoda tego dnia była plażowa. W połowie drogi, w miejscowości Antoniew zrobiliśmy postój na odpoczynek i posiłek przy ognisku.
Po przybyciu na miejsce byliśmy zmęczeni i głodni, ale po pysznym obiedzie zregenerowaliśmy siły do tego stopnia, że nasze wieczorne zabawy na terenie ośrodka zakończyły się o 2 w nocy. (Chociaż z porannych rozmów przy śniadaniu wynika, że niektórzy z nas jeszcze długo nie mogli zasnąć:))

Następnego dnia przy dwudziestoośmiostopniowej temperaturze, w pięknym słońcu, zrealizowaliśmy naszą wodną przygodę. Aura sprawiła, że poczuliśmy się jak na wakacjach, choć do końca roku został jeszcze prawie miesiąc. Wyposażeni w wiosło i kamizelkę ratunkową, zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy na spływ kajakowy.
Trasę Budy Grabskie- Joachimów-Mogiły –niełatwą dla nowicjuszy, bo z kilkoma przeszkodami, wynoszącą w sumie 11,5 kilometra, pokonaliśmy w ciągu pięciu godzin, wliczając w to krótki postój na posiłek regenerujący, przygotowany rano przez dziewczyny. W razie wywrotki, mogliśmy liczyć na silną męską dłoń, gdyż pieczę na wodzie sprawowali nad nami ratownik i instruktor kajakarstwa. Bowiem, jak można przeczytać w ulotce reklamowej „Grabskiego Sioła”: Rzeka Rawka to zjawisko odosobnione i niezwykłe w tej części kraju. Naturalny nurt rzeki, liczne meandry, starorzecza, wysepki i łachy o zmiennej głębokości oraz zwarty kompleks Puszczy Bolimowskiej tworzą malowniczy krajobraz, a czas spędzony na niej dostarcza niezapomnianych wrażeń. Z bystrym nurtem, czystą i dobrze natleniona wodą, wspaniałą florą i fauną, Rawka porównywana jest do takich rzek jak Krutynia czy Czarna Hańcza. Rzeka stanowi III stopień trudności dla kajakarzy i przypomina rzeki o charakterze górskim.
Podczas spływu mieliśmy możliwość zdobycia informacji praktycznych z zakresu nauk przyrodniczych. Niektórzy z nas mieli szczęście zobaczyć z bliska czaplę siwą i zimorodka. Często mijaliśmy dzikie kaczki i pływające w rzece zaskrońce.
Imprezę zakończyło wieczorne grillowanie w ośrodku „Grabskie Sioło”. W nocy podziwialiśmy pełnię księżyca.
Ostatniego dnia wycieczki udaliśmy się na długi, pieszy spacer po okolicy. Podczas wyprawy poznaliśmy historię Bud Grabskich i dowiedzieliśmy się skąd pochodzi ich nazwa i kim byli Budnicy. Z ulotek jakie otrzymaliśmy w ośrodku poznaliśmy także trzy legendy skierniewickie i zabytki tego miasta.
Pożegnawszy się z rzeką Rawką, po obiedzie ruszyliśmy w drogę powrotną do domu (oczywiście na rowerkach)
Po trzydniowych wojażach wróciliśmy zmęczeni, ale zadowoleni i już w drodze snuliśmy plany na kolejną wyprawę za rok.
W naszym gimnazjum propagujemy zdrowy styl życia, staramy się przekazać wzorce do naśladowania. Na takich wyjazdach uczymy współpracy, tolerancji oraz wzajemnej pomocy. Rozwijamy talenty przywódcze i organizacyjne.
Tworzymy zgraną społeczność klasową. Jako wychowawca uczę i pokazuję podopiecznym, że sport to nie tylko wyczyn, ale przede wszystkim świetna zabawa. Wychowanie przez sport to współdziałanie w społeczności, która kształtuje charakter na całe życie.